Maak je LinkedIn profiel up-to-date en vind die nieuwe carrière!

Net als veel andere mensen heb je aan het begin van dit jaar waarschijnlijk een lijst met goede voornemens gemaakt. Met dit keer dan toch echt de intentie om ze waar te gaan maken. Grote kans dat er dingen op staan als meer sporten, meer tijd voor de kinderen, meer nieuwe vaardigheden aanleren, een nieuwe carrière starten enzovoort enzovoort. Maar er is 1 goed voornemen wat eigenlijk mist aan deze lijst en dat veel mensen vergeten. Namelijk: mijn LinkedIn profiel opfrissen.

 

Je LinkedIn profiel een goede opfrisbeurt geven kan veel voordelen hebben misschien zelfs wel leiden tot een nieuwe carrière. Zo sla je natuurlijk twee vliegen in 1 klap! Niet alleen kan je eigen LinkedIn profiel voor nieuwe kansen zorgen ook is LinkedIn een goed medium om informatie op te doen over welk carrièrepad je moet afleggen om bij een bepaald bedrijf te kunnen werken. Je kan bijvoorbeeld profielen van werknemers van dat specifieke bedrijf bekijken en zien wat hun ervaring is en dit vergelijken met jouw eigen werkervaring en vaardigheden. Is er iets wat bij iedereen aanwezig is, maar bij jou niet? Dan kan je hieraan werken en dat weer op je eigen LinkedIn plaatsten.

 

Maar hoe zorg je nou voor een goed LinkedIn profiel? Hoe zorg je er voor dat mensen gemakkelijk informatie over je vinden? Lees hieronder 5 tips om de basis van jouw LinkedIn profiel tot een succes te maken!

 

Een goed begin

Als je iemand opzoekt op google krijg je vaak een LinkedIn-account als resultaat te zien. Hierin staat als eerste jouw headline. Deze headline is de eerste zin die er te zien is over jou in de resultaten van de zoekmachines. Dit kan een potentiële werkgever al veel informatie geven en zegt dus veel over de rest van je profiel. Het is dus belangrijk dat deze goed opvalt! LinkedIn neemt nu je huidige functie en bedrijfsnaam als headline. Dit is natuurlijk prima als je daar nog steeds werkt, of als je daar trots op bent. Maar stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Dan is het misschien slim om je headline te veranderen. Een up-to-date en pakkende headline heeft namelijk een groot voordeel. Het valt op tussen al je medekandidaten en op deze manier maak je meer kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Zorg dus voor een pakkende en opvallende headline

 

Persoonlijke URL

Deze tip sluit aan bij wat we hierboven al benoemd hebben. Met LinkedIn is het ook mogelijk om een persoonlijk internet URL van je LinkedIn profiel te maken. Net als jouw headline, komt je persoonlijke URL boven aan de resultaten van de zoekmachines te staan. Zorg er dus voor dat deze ook duidelijk en pakkend is, dan is een eerste subtiele indruk meteen goed. Een bijkomend voordeel van een persoonlijke URL is dat gemakkelijk te gebruiken is een e-mailhandtekening.

 

Profielfoto

Als je dan iemands aandacht hebt getrokken door middel van een pakkende headline en een persoonlijke URL, is het tijd voor een goede profiel foto. Een goede en professionele foto zorgt voor een goede eerste indruk en eerste indrukken zijn natuurlijk erg belangrijk. Kies dus niet voor die ene foto waar je breed lachend met een glas wijn in je hand op staat. Ten eerste komt dit niet professioneel over, en ten tweede bestaat er de kans dat een potentiële werkgever je minder goed herkend op een netwerkborrel. Dit omdat een netwerkborrel en een avondje uit natuurlijk twee heel verschillende settings zijn. Probeer dit dus te voorkomen door een goede profiel foto te kiezen die past bij wat jij wil uitstralen!

 
linkedin fotograaf

 

Wie ben jij?

Op je profiel worden je werkervaring en functies al uitgebreid beschreven. Wat er echter nog wel mist is een beschrijving over hoe jij bent als persoon en vooral ook als professional. Deze beschrijving kan je kwijt in een samenvatting. Hierin kan je vertellen wat bijvoorbeeld jouw drijfveren zijn, welke ambities je nog hebt en vooral ook waarom je zo geïnteresseerd bent in jouw vakgebied. Het kan natuurlijk lastig zijn om dit te schrijven, je zou bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van een quote die jou goed omschrijft.

 

Ervaring

Je werkervaring is natuurlijk een van de eerste dingen waar potentiële werkgevers naar kijken. Wat heeft iemand voor ervaring en wat voor vaardigheden heeft die persoon ontwikkeld. Zorg er dus voor dat dit duidelijk en up-to-date is op jouw profiel. Waar heb je bijvoorbeeld ervaring op gedaan, wat was je functie daar en wat waren je taken en verantwoordelijkheden? Zo weet een potentiële werkgever wat je in huis hebt!

 

Nu de basis van je profiel goed is, zijn er nog een aantal belangrijke functies op LinkedIn die voor een goed profiel zorgen. Als je ook deze functies goed gebruikt heb je het ideale LinkedIn-account gecreëerd.

 

Laat zien wat je kan

Je kan in de vernieuwde LinkedIn je vaardigheden aangeven. Doe dit ook echt! Er wordt namelijk meer en meer gezocht op vaardigheden van personen. Ben jij bijvoorbeeld goed in online adverteren? Vermeld dit dan op je profiel en doe dit zo specifiek mogelijk. Dus kies dan in plaats van de vaardigheid online adverteren voor de vaardigheid online op facebook adverteren. Zo geef je dus specifiek je vaardigheden aan. Het is ook mogelijk om jouw beste vaardigheden als eerst in het rijtje te zetten zodat je sterke punten meer opvallen.

 

Maak een blog

Ook kan je in LinkedIn gebruik maken van een blogfunctie. Hier kan je bijvoorbeeld je eigen blog aan toevoegen als dat relevant is voor jou als persoon. Bedenk dus wel goed hoe je wil overkomen met jouw blog. Ben je opzoek naar een serieuze baan voor op de langere termijn, maar voeg je ondertussen wel een reisblog toe met alle toekomstige reizen die je in de nabije toekomst nog wil maken? Dan is dit misschien niet de handigste keuze omdat toekomstige werkgevers dan vermoeden dat je niet lang bij hun bedrijf zal gaan werken.

 

Leer nieuwe dingen

Voorheen kon je gebruik maken van Lynda.com voor het volgen van online cursussen, tegenwoordig kan dit nog steeds onder de naam van LinkedIn learning. Via deze functie kan je online cursussen volgen en jezelf verder ontwikkelen. Er zijn meer dan 5.000 cursussen beschikbaar over veel verschillende onderwerpen. Pak dus deze kans op nieuwe dingen te leren en je kans op een baan te vergroten!

 
Vacature Accountmanager
1024