sales recruitment

‘Luister naar medewerkers bij innovatie’

Bedrijven die willen innoveren, moeten goed luisteren naar hun eigen medewerkers. Onder hen zit verrassend veel kennis en vaardigheden die nu nog niet gebruikt worden.

 
Dat schrijven drie auteurs in het boek Sociale organisatieanalyse voor krachtig innoveren.
 

Volgens hoofdauteur Rolf Grouve gaan er binnen organisaties momenteel verschillende dingen mis als het gaat om innovatie:

 
  1. Veel bedrijven denken dat het gras bij de buren groener is. Ze halen liever een dure organisatie-adviseur in huis, dan dat ze luisteren naar hun eigen personeel. Door te luisteren naar degene die achter de werkbank staat, kun je serieuze procesinnovaties invoeren, zij weten soms heel goed waar het knelt. Te vaak denken managers: die werkt maar in de werkplaats, ik weet het beter.
  2. Veel oudere ondernemers en managers vinden het wel best zoals het gaat. Maar daardoor halen ze niet meer het beste uit hun personeel. Als je met een 6’je tevreden bent, doe je je hele bedrijf tekort. Soms moet je daarvoor pijnlijke maatregelen nemen, maar je houdt daar wel een krachtiger en winstgevender bedrijf aan over.
  3. Er is geen cultuur van innoveren in veel organisaties. Vaak worden bedrijfsprocessen aangepast aan softwaremogelijkheden. Dan wordt de software gebruikt als een dekmantel of drogreden om niet te hoeven veranderen. “Het kan niet, want de software laat het niet toe.” En daardoor gaan werknemers doelloos voor zich uit dolen, zij verliezen de inspiratie.
     

Luister naar mensen

 
Daarom is het belangrijk om te luisteren naar je mensen, zegt Grouve: ‘Begin daar nou eerst eens mee. Inspireer werknemers om met nieuwe ideeën te komen. Neem ze daarin serieus. En als ze met interessante dingen komen, doe er dan ook iets mee. En snel. Zodat mensen ook het idee hebben dat ze meetellen in het bedrijf.’
 

Het hele bedrijf doet mee

 
Volgens Grouve moet de hele organisatie ingericht zijn op innovatie, anders werkt het niet. Maar wat is er eigenlijk mis met een goede R&D-afdeling? ‘Voor een productinnovatie kan dat prima werken. Maar wanneer je je hele bedrijf wilt ontwikkelen, is een afdeling niet voldoende. Dan ontwikkelt één afdeling een leuk model, dat vervolgens weer in de chronische bureaula verdwijnt.’
 

Sociale organisatieanalyse

 
In het boek presenteren de auteurs het idee van de Sociale organisatieanalyse. Wat houdt dat model precies in? ‘Het gaat om twee dingen: enerzijds dat je je organisatiedoelstellingen voor ogen houdt, anderzijds dat je dat doet met de kennis, kunde en vaardigheden van je mensen. Laatst was ik in een bedrijf waar achter de lopende band iemand stond die raadslid in de gemeenteraad was. Die man wilde overdag simpel werk doen, om zich ’s avonds te kunnen storten op de politiek. Zulk soort mensen moet je gebruiken als bedrijf! De overtuigingskracht en het analytisch vermogen van die man mag je nooit laten gaan! Iemand anders regelde in haar vrije tijd vakantiereizen. Laat zoiemand voor je bedrijf de zakenreizen regelen. Ze doet het beter dan de secretaresse en goedkoper dan een reisbureau.’
 

De rol van mensen en P&O

 
Grouve ziet een belangrijke rol weggelegd voor de werknemers in een bedrijf. ‘Een bedrijf draait om mensen. Zonder hen bereik je niets. En P&O zou dat mijns inziens moeten faciliteren. Desnoods moet P&O een vuist maken naar de directie: “Hé, luister eens naar je eigen mensen.” Ga nou als P&O’er niet alleen zitten op die arbeidsvoorwaarden, maar ook op de menselijke kant. Juist P&O is daarvoor geschikt, want zij zijn de spil in de organisatie. P&O geniet het vertrouwen van zowel werknemers als werkgevers.’
 

 
ZZP GEZOCHT
837

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *