branding wervin en selectie

Employer branding inzetten tijdens werving en selectie

Employer branding: De marketing en verkoop van je bedrijf tijdens het wervingsproces

 
In het bedrijfsleven, zijn de bedrijven die de beste mensen aannemen de bedrijven die het meeste succes boeken. Dit klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk vaak toch lastig uit te voeren. Ondanks de overmaat aan vacaturebanken en een toenemend gebruik van social media, is het aannemen van mensen die het verschil maken een moeilijke taak.
 

De economie van het wervingsproces: de vraag naar intelligente, gedreven en gepassioneerde sollicitanten is altijd hoog terwijl het aanbod altijd laag is. Dit geldt vooral voor een herstellende economie waar veel mensen moeten worden aangenomen.

 

Werven is verkopen, het is gewoon…

 
Werven is net als verkopen. In dit geval is het product dat je verkoopt je bedrijf. De sollicitant is de potentiële klant. Het sollicitatiegesprek is het verkoopgesprek. Jouw taak is om de sollicitant enthousiast te maken zodat ze jouw bedrijf overwegen als werkgever.

 
Maar denk eraan dat het geven en nemen is in een interview. Je wilt de positie verkopen, maar je wilt er ook zeker van zijn dat je genoeg informatie van de sollicitant hebt om een weloverwogen besluit te maken of de persoon zal slagen. Dit is vooral moeilijk bij het werven van kandidaten die op afstand werken, een groeiende trend bij startende bedrijven. Steve Harnden van Contentverse zegt: “Een grote uitdaging bij het werken op afstand, is dat de verkeerde teamgenoten aan kunnen worden genomen, wiens kwalificaties moeilijk geëvalueerd kunnen worden.” Alhoewel je een grotere groep hebt waar je uit kunt kiezen, zal het lastiger zijn.
 

Effectieve verkoopstrategieën tijdens het wervingsproces

 
Hoe zorgen grote bedrijven voor een maximaal enthousiasme bij de kandidaat terwijl ze toch een formele en grondige analyse van de sollicitant bewerkstelligen? Hieronder heb ik enkele inzichten gegeven die je hierbij kunnen helpen.
 
  1. Slimme mensen kopen geen domme producten – Als je niet gepassioneerd bent over de baan, verwacht dan niet dat iemand anders het zal zijn. Om een positie te verkopen aan een intelligente en capabele kandidaat, moet de positie wel wat allure hebben. Kijk eerst objectief naar de positie voordat je de baan presenteert aan potentiële kandidaten. Vraag jezelf of jij de baan zou accepteren. Als je dat niet zou doen, dan zullen sollicitanten dit waarschijnlijk ook niet doen.
     
  2. Tijd is geld, weet wat je wilt – Voordat een verkoper gaat verkopen, kiest hij zijn doelgroep (hun ideale klant). Dit is hetzelfde bij een sollicitatie. Het wordt aanbevolen een lijst te maken van gewilde eigenschappen, jaren ervaring en vaardigheden die de sollicitant moet hebben. Deze informatie moet dan uitgeschreven worden en toegevoegd worden in de omschrijving van de positie.Denk eraan dat hoe specifieker de achtergrond van de kandidaat, hoe meer hij zal kosten. In de meeste gevallen, kun je geen baan van €44.000 verkopen aan iemand die eigenlijk €100.000 waard is. Neem de waarschijnlijkheid dat een persoon de positie accepteert mee in je afwegingen.
     
    Als er weinig tot geen vraag naar de positie is in je doelgroep, verkoop je het verkeerde product aan de verkeerde doelgroep en moet je iets veranderen.
     
  3. Weet wat je verkoopt – Omdat je een positie verkoopt, is het noodzakelijk om alles te weten over deze positie. Om deze gedachten te organiseren, wordt het aanbevolen dat je een duidelijke beschrijving van de baan maakt. Dit document moet bestaan uit twee of drie paragrafen beschrijving over je organisatie en de verplichtingen van de positie, je verwachtingen en benodigdheden. Het is ook belangrijk dat je in de beschrijving erbij zet wat de compensatie zal zijn. Schrijf hier ook de activa als pensioensregeling, vakantieregeling en vrije dagen bij en andere voordelen die je bedrijf biedt.
     
    Als je niet zeker bent hiervan en niet een te hoog of te laag nummer wilt opschrijven, schrijf dan “Compensatie: afhankelijk van ervaring”. Voor een sollicitatiegesprek moet je dit document opsturen naar elke sollicitant, zodat ze bekend zijn met de positie. Zie deze beschrijving als een marketing brochure.
     

Tot slot

 
Zorg er altijd voor dat je een goede indruk maakt op de sollicitant. Interesseer je in de persoon als individu, zorg dat ze zich welkom voelen in je bedrijf, waardeer hun tijd en ga open het gesprek in. Als je dit allemaal doet, kun je effectief de positie verkopen.
 

 
Accountmanager Gezocht
1163

You may also like