thuiswerk callcenter

Verkooptips: De 7 dodelijke verkoopzonden

In het bedrijfsleven kan verkopen bijna elk probleem oplossen. Hetzelfde geldt voor verkopers. Goede verkopers worden meestal beter behandeld, krijgen meer flexibiliteit, en nog belangrijker, ze worden beter betaald dan mindere verkopers.

Verschillende verkopers in deze wereld hebben vaak een verschillende aanpak, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze geen van de onderstaande 7 dodelijke verkoopzonden begaan.

 
  1. Een vriend maken in plaats van iets te verkopen

Verkopers willen meestal aardig gevonden worden en gaan er van uit dat dit een belangrijk deel van het gesprek met hun klant is. Het is natuurlijk belangrijk dat de klant je niet verafschuwt, maar veel te veel verkopers focussen op het bevriend worden met een klant in plaats van iets te verkopen. Het is belangrijk dat je op de meest geschikte klanten focust, niet op de klanten die jou aardig vinden.

 
  1. Praten

Waarschijnlijk de grootste zonde die begaan wordt door verkopers, praten in plaats van luisteren, een ware plaag onder verkopers. Waarom is stilte zo moeilijk voor verkopers, zelfs voor maar een paar seconden? Als een klant praat, geeft hij je alle hints die nodig zijn om hem iets te verkopen (verkoopsignalen). Laat ze hun probleem vertellen, zodat jij dit kunt oplossen voor hen.

 
  1. De eigenschappen in plaats van de voordelen verkopen

Een andere veel begane zonde, de sleutel tot een succesvolle verkoop is om je product op een manier te beschrijven dat het de problemen van je klant oplost, in plaats van gewoon de eigenschappen van het product of dienst op te noemen.

Door deze voordelen te benoemen, creëer je een toegevoegde waarde voor de klant, wat sneller tot een aankoop zal leiden dan de gebruikershandleiding te citeren.

 
  1. Aannames doen

Ga nooit ergens zomaar van uit bij een verkoop. Maak niet de assumptie dat een klant niet genoeg geld heeft voor je product, maar ook niet dat ze het wel hebben. Ga er niet zomaar van uit dat een deal afgerond is, voor het geld gestort is, en maak ook niet de assumptie dat “nee” ook echt nee betekent. Neem de tijd om de klant te leren kennen voor je een conclusie trekt.

 
  1. Te snel opgeven

Verkopers moeten rekening houden met afwijzing, en hier tegenin kunnen gaan om toch nog de verkoop over de streep te trekken. Als het makkelijk was, zou iedereen het doen en er veel geld mee verdienen. Als je te snel opgeeft, zal je nooit verkopen. Benader je klanten met overtuiging, blijf aanhouden, overkom bezwaren en geef niet op!

 
  1. Niet verkopen aan degene die beslissingen maakt

Het maakt niet uit wat voor verkoop je doet, als je niet verkoopt aan degene die beslissingen maakt, verspil je je tijd. Een deel van het verkoopproces houdt in dat je moet ontdekken wie de macht heeft om beslissingen te maken, maar veel verkopers slaan dit gedeelte over.

 
  1. Niet vragen naar de verkoop

Iedereen heeft wel gewerkt met die verkoper die een geweldige relatie opbouwt met de klant, een heel verhaal vertelt en dan de klant weg laat lopen zonder te vragen naar de verkoop. Wat heeft dit voor zin? Stop hiermee en vraag of ze iets gaan kopen!

 

Bekijk deze video: Building Champions

 

955