Goede ICT’ers vind je niet zomaar: 8 recruitment-valkuilen

8 Recruitment fouten die je vanaf nu nooit meer gaat maken!

 

Iedereen wil de beste specialisten vinden

De ICT is booming business. Terwijl er vroeger amper vraag was naar ICT-specialisten heeft nu bijna elk bedrijf een ICT-afdeling. Bedrijven zonder ICT-afdeling zijn tegenwoordig zelfs uitzonderingen. Niet alleen is er veel vraag naar ICT’ers, het aanbod van ICT’ers is ook erg groot. Elk bedrijf (en je eigen bedrijf geen uitzondering) wil natuurlijk de beste ICT-specialist voor het team, waardoor er dan ook een heftige concurrentiestrijd is ontstaan. Als jouw bedrijf dringend behoefte heeft aan een nieuwe ICT-kracht zal je goed moeten na denken over een plan van aanpak. Doordat er zo’n strijd is moet je een toekomstige werknemers iets kunnen bieden, want voor jou zijn er 10 anderen met een beter aanbod.

Wervingskanalen: meer dan genoeg opties

Voor de werving van een nieuwe ICT-kracht zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan vacatures verspreiden op sociale mediakanalen en via je eigen netwerk. Er kan gezocht worden naar eventuele kandidaten via LinkedIn, of er kan een samenwerking worden aangegaan met een professioneel recruitment bedrijf. Ontzettend veel mogelijkheden dus en lastig om te bepalen wat nou de beste aanpak is. Zie je door de bomen het bos even niet meer? Weet je niet hoe je nou uiteindelijk in deze hevige concurrentiestrijd als winnaar uit de bus moet komen? Lees hieronder snel de 8 meest gemaakte recruitment fouten zodat jij hier nooit meer intrapt en de beste kandidaat aan boord sleept!

 

1. De perfecte kandidaat bestaat niet

Het is natuurlijk ontzettend spannend om een nieuw personeelslid te zoeken. Nu kan je eindelijk die nieuwe start maken. Of wat dacht je van die ene functie die plotseling is vrijgekomen en die toch echt wel snel ingevuld moet gaan worden! Je verwachtingen bij de eerste sollicitatie ronde zijn dan ook hoog gespannen. Maar dan toch valt het aan het eind van de dag tegen. Je hebt niet jouw perfecte kandidaat gezien, de werknemer waar je op gehoopt had.
Helaas is de kans dat je dat wel overkomt niet zo groot. En wel om een hele simpele reden. De perfecte kandidaat bestaat namelijk niet. Niemand is perfect en zeker sollicitanten niet. Het heeft dus geen zin om op de perfecte kandidaat te gaan zitten wachten. Dit is kan er zelf voor zorgen dat je overige werknemers onder veel te veel druk komen te staan omdat er een functie open staat. Laat daarom het beeld van de perfecte kandidaat los en kies iemand die voor het grootse gedeelte aan jou eisen voldoet. Je bedrijf zal weer goed lopen en misschien ontpopt jouw nieuwe werknemer zich wel tot een hele waardevolle aanwinst!

2. Kies voor talent

Een veel gemaakte fout bij het zoeken van een nieuwe kandidaat is dat er te veel waarde wordt gehecht aan de ervaring van die persoon. Ervaring is zeker erg belangrijk, maar ervaring zegt niet alles. Stel je moet kiezen tussen een oude rot in het vak en een talentvolle beginner. Misschien ben je geneigd om voor de oude rot te kiezen vanwege zijn of haar ervaring. Maar pas hier mee op! De ICT-wereld is namelijk snel. Om de haverklap worden er nieuwe technieken ontwikkeld. Dit betekent dat je werknemer zich constant moet laten bijspijkeren. Talent is hier dus erg handig bij! Je zal op de lange termijn meer hebben aan iemand die getalenteerd is en snel nieuwe dingen oppakt, dan iemand die veel ervaring heeft in 1 specifiek onderwerp. Dit wil niet zeggen dat ervaren werknemers minderwaardig zijn, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

freelance sales partner

 

3. Een goed Cv zegt niet alles

Net als dat het hebben van veel ervaring niet per se beter is, is ook het hebben van een goed cv niet het ultieme criterium. Zoals eerder al gezegd, de ICT-wereld is snel. Op een cv kan je goed zien of iemand met die ontwikkeling is meegegaan of niet. Een kandidaat met een aantal grote bedrijven en opdrachten op zijn of haar cv lijkt perfect. Maar het kan net zo goed zijn dat deze persoon terugkeert na een 5-jarige sabbatical en dat hij of zij in die 5 jaar niks over de ICT heeft meegekregen. Als je deze kandidaat dan aanneemt begin je al met een achterstand. Dit in tegenstelling tot een kandidaat die misschien wat minder prestigieuze opdrachten op zijn of haar naam heeft staan, maar wel up-to-date is qua kennis.

4. De goede fit

In de omschrijving van je vacature is het een goed idee om duidelijk te omschrijven wat voor soort persoon je zoekt. Welke karaktereigenschappen moet iemand volgens jou hebben om deze baan goed te kunnen doen? Zo kom je natuurlijk te weten of iemand bij jou en je bedrijf past.  Maar hier schuilt wel een gevaar in. Je kan namelijk ook te specifiek eisen stellen aan jouw toekomstige werknemer. Dit zal potentiële kandidaten kunnen afschrikken en dat is erg zonde. Het zou best zo kunnen zijn dat iemand waarvan je van tevoren niet had gedacht dat diegene goed in jouw team zou passen uiteindelijk als beste fit uit de bus komt. Probeer dus niet té specifiek te zijn qua eisen maar stel je wat opener op. Dit zal zeker zorgen voor verrassende uitkomsten!

5. Vergeet het doel van de vacature niet

Voor iemand die bij jou wil komen solliciteren is het natuurlijk fijn om te weten welke speciale voordelen ze kunnen verwachten als ze bij jou in dienst komen, maar dit is niet de bedoeling van de vacature. De sollicitant wil dan ook het liefst gewoon weten wat het werk precies inhoudt. Aan welke programma’s of producten er bijvoorbeeld gewerkt gaat worden, en wat dit dan precies betekent voor eventuele klanten. Als je te veel uitwijkt naar alle bijzondere mogelijkheden die boven op het werk komen kunnen potentiele kandidaten het idee krijgen dat werken op de tweede plaats komt. Dit mag natuurlijk niet gebeuren, er is later nog tijd genoeg om te vertellen over de geweldige speciale voordelen!

zzp sales energie

 

6. Voorkom (taal)blunders

Besteed genoeg aandacht aan de opmaak en de spelling van je vacature of andere benaderingspogingen. Type en spel fouten blijken namelijk een van de grootste ergernissen te zijn onder sollicitanten. Schrijf bijvoorbeeld de naam van de benaderde kandidaat goed, een kleine moeite met een groot resultaat. Zo voorkom je namelijk dat iemand van tevoren al afhaakt zonder serieus over je aanbod te hebben nagedacht. Let er ook op dat de functieomschrijving foutloos is en zorg ervoor dat je een passend salaris aanbiedt aan een specialist. Al deze kleine trucjes zullen ervoor zorgen dat kandidaten veel sneller geneigd zijn om ja te zeggen tegen jouw aanbod!

7. Weet waar je het over hebt en verdiep je in vaktermen

Zoek je iemand voor een ICT-functie maar heb je hier zelf geen verstand van? Geen probleem, maar laat je vacature wel nakijken door iemand die bekend is met het vak. Het is ontzettend gênant als je bepaalde vaktermen door elkaar haalt in een vacature. Niet alleen staat dit onprofessioneel, maar ervaren ICT’ers zullen hier zo doorheen prikken en de vacature niet serieus nemen. Ga dus niet zelf met vaktermen in de rondte strooien, maar laat controleren of het logisch is wat je aan het opschrijven bent! Je zal zien dat experts veel meer zullen reageren op een vacature die goed in elkaar zit.

8. Kijk verder dan technische kwaliteit

Wat iemands technische kwaliteiten zijn, is natuurlijk een van de belangrijkste criteria om iemand aan te nemen. Maar vergeet vooral ook niet verder te kijken dan deze technische kwaliteiten. Kijk ook eens naar de zogenaamde “soft skills” van deze persoon. Hoe werkt iemand bijvoorbeeld samen met collega’s, kan hij of zij duidelijk communiceren, is iemand stressbestendig en hoe reageert iemand op kritiek? Jouw kandidaat kan dan wel de beste programmeur zijn die er bestaat, maar als hij of zij niet in een team kan samenwerken terwijl dat in jouw bedrijf erg belangrijk is, is het niet verstandig om deze persoon aan te nemen.

Na het lezen van al deze handige tips zal het recruiten van jouw perfecte kandidaat een stuk makkelijker zijn!

ZZP GEZOCHT

760

You may also like