verkoop tips

7 geheimen die elke verkoper moet weten

Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig claimt dat hij de succesformule heeft voor verkoopsucces. Er zijn zeker een aantal dingen die je kunt leren om een betere verkoper te worden, en nieuwe (technische) hulpmiddelen kunnen je hierbij helpen, maar de basisprincipes van verkopen veranderen niet, ondanks trends in technologie en menselijk gedrag.

 

Elke verkoper die serieus is over zijn beroep en van plan is een carrière in de verkoop te beginnen moet deze zeven geheimen kennen.

 

1. Je kunt alleen iets verkopen als je er zelf in gelooft

 
Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als je niet in je product gelooft, kun je beter een andere baan zoeken. Je kunt wel de juiste dingen zeggen bij een presentatie of pitch, maar als je hier niet in gelooft zal de klant je ook niet geloven.
 

Natuurlijk kun je wel wat producten verkopen op de korte termijn, maar op de lange termijn kun je geen carrière opbouwen door je enthousiasme te faken. Als je niet in je product gelooft, kun je beter iets anders zoeken, zelfs als dat niet is wat je wilt.

 

2. Vertraag om te versnellen

 
De wereld ontwikkelt zich zo snel dat het moeilijk lijkt om elke dag bij te blijven. Onderzoek heeft laten zien dat zelfs films sneller zijn geworden de laatste 80 jaar. In een wereld waar niemand meer de tijd ergens voor neemt, zullen de mensen die dit wel doen de voordelen hiervan ondervinden.
 
Dit kan betekenen dat je de tijd neemt om echt naar je klant te luisteren, in plaats van snel het telefoongesprek af te ronden zodat je iemand anders kunt bellen, of meer tijd nemen om details uit te leggen dan je concurrentie doet.

 
Dit betekent niet dat je enorm lang de tijd neemt om op je telefoon te zitten of dagen wacht tot je een e-mail beantwoordt, maar het betekent wel dat je wat meer onderzoek doet voordat je een klant belt, en de tijd neemt om over een antwoord na te denken voordat je op ‘versturen’ klikt.
 

3. Focus op het helpen van mensen

 
Het werk van een verkoper kan misschien bestaan uit klanten werven, prognoses en offertes maken, maar het echte doel van elke verkoper is het helpen van mensen.
 

We vergeten dit vaak in ons dagelijks werk, maar als je er niet aan denkt hoe je mensen het beste kunt helpen, zal je nooit de doelen bereiken waar je constant aan denkt.

 

Er zal een enorme mentale omslag plaatsvinden als je een klant niet meer ziet als iemand waar je geld aan kunt verdienen maar als iemand die jij kunt helpen om hun problemen op te lossen en hun levens te verbeteren. Als je deze mindset omarmt, zullen deuren voor je opengaan waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

 

4. Als je het antwoord niet weet, gok dan niet

 
Verkopers vinden het vaak lastig om toe te geven als ze het antwoord op een vraag niet weten. We vinden het belangrijk om als expert in ons gebied te worden gezien, waardoor het lijkt dat je een mislukking bent als je het antwoord niet weet.
 

Maar doen alsof je iets weet terwijl dit niet zo is, is nog veel erger.

Een klant weet misschien wel het antwoord, en test je gewoon door de vraag te stellen, of zoekt het antwoord zelf nog eens op nadat jij hem voorgelogen hebt. Er is geen snellere manier om het vertrouwen met een klant te verbreken.

 

5. Gemotiveerd blijven is essentieel

 
De legendarische verkoper Zig Ziglar zei ooit: “Mensen zeggen vaak dat motivatie niet lang duurt. Nou, jezelf wassen duurt ook niet lang … daarom raden we aan het iedere dag te doen.”

 
Ziglar had hier zeker een punt, en zelfs de beste verkopers zullen het hierover eens zijn. Wat je dan ook motiveert om door te gaan, gebruik dit als brandstof als je je slecht of moe voelt.
 

6. Begrijp dat afwijzing normaal is

 
Je moet niet uitgaan van afwijzing, maar je moet wel begrijpen dat het voor kan komen, en meteen doorgaan als het gebeurt.

Een van de beste vaardigheden die verkopers kunnen hebben of ontwikkelen, is de vaardigheid om door te gaan als ze afgewezen worden.

 
Stel je voor dat je met hetzelfde enthousiasme en dezelfde overtuiging praat met iedere klant alsof je nog nooit afgewezen was? Dit is wat je moet proberen te doen bij iedere klant. Gebruik een afwijzing als motivatie voor je volgende klant, want elke “nee” brengt je dichter bij een “ja!”.
 

7. Je zult alleen slagen als je omarmt wat je doet

 
Verkoopmanagers en coaches behandelen dit onderwerp niet zoveel als ze zouden moeten en er wordt vaak overheen gekeken als gesproken wordt over verkopen. De reden dat veel verkopers niet slagen of hun potentie niet volledig benutten is omdat ze hun werk niet volledig omarmen.

 
Tuurlijk zijn er dingen waar je spijt van hebt in het leven, maar wie niet? Maar als je niet kunt omarmen wat je doet in het leven, en een manier vindt om verkopen leuk te vinden, zal je er nooit succesvol in worden.
 

Verkopers zijn een van de best betaalde mensen op de aarde, en genieten vaak geweldige reputaties door mensen te helpen hun problemen op te lossen, maar als je niet voorbij het stigma en de misvattingen kunt kijken, dan ben je niet geschikt.

 
Accountmanager Vacature
1221

You may also like