succesvolle

De 5 gewoontes van een hoogvlieger

Dagelijkse onderbrekingen zijn onvermijdelijk. Met de angst om iets te missen laten we de trillingen, piepjes en notificaties onze dagelijkse werkzaamheden onderbreken om er zeker van te zijn dat we nog steeds verbonden zijn en onbewust maken we onszelf wijs dat de constante verbinding geen effect heeft op het werk dat we aan het doen zijn. Maar in werkelijkheid worden we zo overdonderd door prikkels van buitenaf dat het bijna onmogelijk wordt om te vermijden – en onze productiviteit wordt daardoor aangetast.

 

Het kost moeite – een bewuste keuze – om ons van deze gewoonte los te maken. Maar als je de gewoontes van hoogvliegers oefent en implementeert, ben je beter voorbereidt om doelen te stellen en te behalen, zonder focus of richting te verliezen.

 

1. De gewoonte van het geloven

 
De meeste van ons denken na over grote doelen. Het verschil met een normaal iemand en een hoogvlieger is de toewijding aan geloof van de hoogvlieger – omdat onvoorwaardelijk geloven dat je ergens toe in staat bent de eerste stap is in het bereiken ervan.
Ik vind hoe Will Smith het gezegd heeft mooi: “er zit een verlossende kracht in het maken van een keuze. Bepalen wat je gaat worden, wie je gaat worden en hoe je dat gaat doen. Na het maken van die keuze gaat het universum voor je aan de kant.”
Als je ergens voor gaat, echt een keuze maakt, dan valt daarna alles op z’n plek en gebeurt het ook echt. Jouw beslissingen worden geleid door jouw geloof erin.
 

2. De gewoonte om onderbrekingen te verwijderen

 
De wereld om je heen is zo opgezet om je te onderbreken. Als je al worstelt met concentratie, ben je een strijd aan het verliezen vanaf het moment dat je wakker werd. Als je normaliter een gefocust iemand bent maar geen controle over je omgeving hebt, word je dag een aaneenschakeling van onderbrekingen. Om dit tegen te gaan moet je alles uitschakelen wat je zou kunnen afleiden. Alles.
 
Mijn telefoon maakt geen geluid, en ik leg hem op de kop neer zodat ik geen berichten zie binnenkomen en wanneer ik nieuwe apps installeer schakel ik de notificaties uit. En dat is precies hoe ik het wil. Ik leidde een mooi leven voor tekstberichten en het leven gaat nog steeds door als ik er nu een mis.
Leer om te gaan met stilte en concentratie. De kwaliteit van je werk zal er drastisch door verbeterd worden, net als je productiviteit en de gedachten zullen een nieuwe diepte krijgen omdat je langere periodes hebt om over dingen na te denken.
 

3. De gewoonte van planning

 
Sommigen zullen zeggen dat planning een fabel is omdat we geen controle over de tijd hebben – het gaat door met of zonder jou. Dat geloof ik niet. Je moet wel kijken naar de beperkte hoeveelheid tijd die je hebt om dingen gedaan te krijgen. Ik weet hoe het voelt als je de hele dag aan je bureau zit met een project, dan kunnen 8 uur voelen als 100.
 
De meeste mensen richten hun leven zo in dat ze eerst alles af moeten hebben voordat ze leuke dingen mogen doen. Ik ga iets geks voorstellen; begin eerst met het leuke. Plan ze in op reguliere basis en doe het normale werk daaromheen.
Ik plan mijn zaken met hoge prioriteit als wekelijks terugkerende afspraken. De afspraken zijn alleen met mezelf, en niemand weet ervan als ik ze mis. Sporten is 3 maal per week gepland om 19:00u omdat gezondheid prioriteit heeft voor mij, zijn deze afspraken niet onderhandelbaar met mezelf. Als het die tijd van de dag is, stop ik met alles, verkleed ik me en ga ik naar de sportschool of een uur joggen. Al het andere werk of taken wachten maar op me als ik terugkom.
Doe hetzelfde met jouw kalender. Het kan het schrijven van een boek zijn, of tijd doorbrengen met je geliefden of een nieuwe skill leren zoals programmeren. Niemand die je dwingt dat te doen. Het moet uit jezelf komen. Wees zuinig op je tijd. Bescherm het.
 

4. De gewoonte van gezond leven

 
Als je lichaam niet in staat is om te gaan met jouw gestelde doelen, zal je snel mentaal en fysiek uitgeput raken.
Om jezelf gezond te houden en klaar om je doelen te halen, moet je regelmatig tijd vrijmaken op je kalender om je lichaam te onderhouden, bijvoorbeeld op de sportschool. Het beste is om dit meerdere keren per week te doen en je zou daar niet van af moeten wijken. Beweging, mits goed uitgevoerd, traint je spieren, hart en longen om een grotere hoeveelheid stress aan te kunnen. Dus als je lichaam gewend is aan de belasting van regelmatige beweging, zal het ook makkelijker zijn om met stress op andere vlakken van je leven om te gaan.
Hoe beter je bent in het omgaan met stress en energie, hoe beter je zal zijn in het bereiken van de doelen die je voor jezelf hebt gesteld.
 

5. De gewoonte van onwetendheid

 
Onwetendheid is het toonbeeld van concentratie. Je kunt onmogelijk alles weten en dat hoeft ook niet. Zodra je daarmee kunt leven kun je je meer richten op de dingen die jij belangrijk vindt en hiermee betere resultaten behalen. Ze zeggen niet voor niets wel eens: “onwetendheid is een zegen”.
Als je beter wilt worden in iets in het leven, kan deze lijst je op weg helpen om betere gewoontes aan te leren.

120

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *