Telefoon: 020 244 1024
Ma-vrij: 09:00-20:00 / Za 10:00-18:00
BLOG
ondernemer mindset

4 Trends om te volgen als zelfstandig ondernemer in 2017

Het begin van dit nieuwe jaar was hét moment voor ondernemers om vooruit te kijken naar 2017. Wat valt er bijvoorbeeld te verwachten op het gebied van marketing en nieuwe klanten werven, de verandering van je dienstaanbod of het veranderen van de ondernemers-mindset? Lees hieronder wat volgens ons de meest duidelijke trends in 2017 zijn die zich zeker gaan doorzetten. Zo kan jij je als ondernemer goed op het aankomende jaar voorbereiden!

Trend 1. Facebook gebruiken om bekend te worden

Het is misschien wel het meest gebruikte social media platform ter wereld; Facebook. Meer dan 1.65 miljard mensen wereldwijd hebben een account. Hier liggen dus grote kansen voor ondernemers zou je zeggen. Dit is zeker waar, maar houd hierbij in je achterhoofd dat niet alle marketingstrategieën op facebook even effectief zijn! Zo werd er altijd gedacht dat facebook een uitstekend medium was voor de verkoop van je producten. Uit de cijfers blijkt echter dat facebook helemaal niet zo veel beter doet als bijvoorbeeld webshops.  Dit komt door een aantal dingen.

Ten eerste hebben de gebruikers van facebook geen koop intentie, je zit op facebook voor je privézaken. Zeg nou zelf, jij gaat ook eerder op facebook om te zien wat je vrienden hebben meegemaakt, dan om een product of dienst te kopen? Het is dus zonde om ontzettend veel geld te stoppen in advertenties en het plaatsen van berichten in deze online dienst. Ten tweede kopen potentiële klanten ook niet zomaar een product van een pagina/winkel die ze niet kennen. Ze willen het bedrijf eerst leren kennen en als dat eenmaal gebeurd is, dan gaan ze misschien over tot een aankoop. Zie facebook daarom als de eerste fase van een koopcyclus.

Daarom is facebook wel ontzettend geschikt voor een andere strategie, namelijk kennismaking en het creëren van awareness! Via facebook kan je veel mensen bereiken en veel mensen kennis laten maken met jouw bedrijf. Zo kom je gemakkelijk en laagdrempelig in contact met je doelgroep. Je kan bijvoorbeeld potentiële klanten werven door ze via de facebook pagina toe te voegen aan een mailing lijst. Door middel van een mailing lijst kan gemakkelijk die nieuwe relatie opgebouwd worden met de klant, waardoor de klant het bedrijf leert kennen en sneller tot een aankoop over gaat. Een up-to-date bedrijfspagina is dus een gouden tip. Hiermee kan je potentiële klanten werven en waardevolle informatie geven aan de doelgroep. Dit zal op de lange termijn leiden tot meer aankopen!

 

Trend 2. Specifiek en precies zijn

Sinds de afschaffing van de VAR voor ‘zelfstandigen zonder personeel’ en de onduidelijkheid die daardoor ontstond, kiezen ZZP’ers vaker voor meerdere klanten. Dit geeft namelijk meer veiligheid. De luxe tijd van het kiezen voor 1 klant is voorbij, er wordt nu veel meer gespreid om dat dit voor meer zekerheid zorgt. Om het voor elkaar te krijgen om een aangeboden dienst te verspreiden over verschillende klanten zetten ZZP’ers steeds vaker hun expertise om in een trainingsaanbod. Op deze manier is het makkelijker om de dienst te verkopen. Dit is dan zeker ook een trend in 2017 te noemen. Maar waar moet je als ZZP’er dan eigenlijk op letten om dit een succes te laten worden?

Om je nieuwe onderneming te laten slagen in 2017 zijn er 3 dingen van belang:

 

1.  Laat je trainingsprogramma precies passen bij het probleem wat het bedrijf op wil lossen. Bied jij de perfecte oplossing voor een specifiek probleem? Reken er dan maar op dat een bedrijf hier goed geld voor wil betalen
2. Wees duidelijk in de voordelen die een potentiële klant bij jou kan verwachten. Zo weet de klant precies wat hij of zij voor het bedrijf kan verwachten!
3. Breid je netwerk uit! Hoe meer mensen jou en je bedrijf kennen, hoe beter. De meeste potentiële klanten en ZZP’ers komen namelijk in contact doordat je iemand via-via kent.

Trend 3.  Laat je expertise zien

Terwijl je vroeger als bedrijf niet meer dan een goede naam nodig had om nieuwe klanten te trekken is dat hedendaags veranderd. Een goede naam is natuurlijk nog steeds belangrijk, daar zal niemand over twijfelen. Wat nu echter veel meer meespeelt is de expert-status van je bedrijf. Doordat er ontzettend veel informatie beschikbaar is over jouw vakgebied door de komst van het internet, hebben mensen veel meer de neiging om het zelf eens te gaan proberen. Wie op YouTube zoekt naar doe het zelf filmpjes kan daar uren zoet mee zijn, je kan het zo gek niet bedenken of er is een instructievideo voor. Daarom is het van belang dat je bedrijf een expert-status krijgt. Doordat je aangeeft de allerbeste in je vakgebied te zijn zullen je nieuwe klanten overgehaald worden om hun klus uit te besteden omdat ze het zelf waarschijnlijk niet beter kunnen! Werk dus aan die expert-status en laat het zien door middel van de sociale media, video’s en blogs!

succes mindset

Trend 4. Laat die ondernemers-mindset zien

Voor de crisis was het ondernemen redelijk makkelijk. Wie voor zichzelf wilde beginnen kon dat met gemak doen en het leven was (vaak) goed. Maar toen eenmaal de crisis zijn intrede deed veranderde dit beeld. Veel niet ondernemers waren zoekende. Wat moest er gedaan worden? Een deel van de ondernemers keerde terug naar een baan en anderen maakte noodgedwongen gebruik van de bijstand. Maar zijn hier dan alleen maar negatieve dingen uitgekomen? Nee, dat zeer zeker niet! De ondernemers die stand hielden kwamen erachter dat de marketing en sales een belangrijke rol ging spelen in het trekken van nieuwe klanten. Deze herontdekking van marketing is met recht een trend te noemen en deze trend zal zich zeker door gaan zetten in 2017.

Dat sales en marketing een belangrijkere rol speelt dan vroeger onderkennen veel ZZP’ers. Steeds vaker wordt de sales gezien als een vaardigheid die bij het ondernemen hoort en die (niet geheel onbelangrijk) aan te leren is. Ondernemen komt dus steeds meer bekend te staan al vak wat je kan leren, in plaats van iets wat in je bloed zit of niet. Wat echter wel nog steeds nodig is, is de zogenaamde ondernemers-mindset.

Met een ondernemers-mindset sta je open voor nieuwe ideeën maar laat je je niet leiden door je eigen gevoelens (zowel hele positieve als hele negatieve). Klinkt nog een beetje vaag dus hieronder een voorbeeld. Stel je hebt een nieuw marketing idee bedacht, je wil een promotievideo maken. In principe een goed idee maar toch twijfel je, “zitten mensen hier wel op te wachten?”. In een positieve bui zal je antwoord waarschijnlijk ja zijn. In een negatieve bui zal je antwoord waarschijnlijk nee zijn. Op het moment dat je deze gedachten hebt neem je die voor waar aan en wordt het een feit. Je maakt je beslissing gebaseerd op deze gedachten. Ben je een week chagrijnig dan maak je dus hele andere keuzes dan wanneer je een goed humeur zou hebben! Dit is dus een echte business killer. Maar gelukkig zijn er tips om dit te voorkomen zodat jij een echte ondernemers-mindset hebt.

  1. Herken je negatieve gedachten
    Iedereen is natuurlijk weleens chagrijnig en dit is zeker niet erg, maar let erop dat het niet te veel je beslissingen beïnvloedt. Zit je niet goed in je vel? Stel de beslissing dan een paar dagen uit. Je zal zien dat het beslissen ook een stuk gemakkelijker wordt.
  2. Herken het verschil tussen de waarheid en gedachten
    Het kan zo zijn dat je negatieve gedachten aan neemt als waar, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als je 1x kritiek krijgt maakt dat je nog geen waardeloze ondernemer en dus hoef je ook niet op zoek naar een nieuwe baan. Zelfkritiek is goed, maar de feedback naar jezelf constructief zijn. Eerlijke zelfreflectie brengt je verder. Jezelf ophemelen of de grond inpraten zal je niet verder brengen in je ontwikkelingsproces.
  3. Voorkom schade
    Zoals als eerder al gezegd, zit je niet goed in je vel, stel de beslissing dan een paar dagen uit! Zo voorkom je bijvoorbeeld het ontslag van een klant die uiteindelijk erg waardevol voor je bedrijf kan zijn. Negatieve gedachtes zijn er, maar die waaien ook over.